آموزش عربی

یادگیری زبان عربی چقدر طول میکشه؟ | ۵ عامل موثر در مدت زمان یادگیری زبان عربی

یادگیری عربی چقدر طول میکشه؟ - عوامل مؤثر در مدت زمان یادگیری زبان عربی

اگر تصمیم به یادگیری زبان عربی اما این سوال برایتان پیش نیامده که مثلا «یادگیری زبان عربی چقدر طول میکشه؟» شما یکی از اتفاقات عجیب جهان را رقم زده‌اید! هم‌چنین اگر به دنبال یک پاسخ تک کلمه‌ای در مورد مدت زمان یادگیری زبان عربی هستید باز هم باید بگوییم که اتفاق عجیبی را رقم زده‌اید! برای پاسخ به این سوال مهم همراه ما باشید.

یادگیری زبان عربی چقدر طول میکشه؟

اگر بخواهم پاراگراف قبل را به زبان فارسی ترجمه کنم، این می‌شود که: همه کسانی که در پی شروع یادگیری یک زبان جدید مانند زبان عربی هستند، اولین سوالی که برایشان ایجاد می‌شود این است که یادگیری آن زبان جدید چقدر طول می‌کشد؟

قبل از پاسخ به این پرسش شاید برایتان سوال دیگری ایجاد شود که چرا اصلا زبان عربی؟ چرا زبانی مثل انگلیسی یا آلمانی نه؟ که خب خبر خوب این است که در یکی دیگر از مقالات سایت مفصل برایتان توضیح داده‌ایم: اهمیت یادگیری زبان عربی

خب برویم سراغ پرسش اصلی! «یادگیری زبان عربی چقدر طول میکشه» پرسش خوبی است اما به شرط اینکه پاسخ خوبی هم به آن داده شود. بیشتر کسانی که این سوال برایشان ایجاد می‌شود انتظار یک جواب صریح و ساده را دارند. مثلا بپرسند: یادگیری زبان عربی چقدر طول میکشه؟ و آن استاد مربوطه هم پاسخ دهد: 2 سال و بعد هم التماس دعا!

اما باید بدانید که عوامل گوناگونی بر طول مدت زبان آموزی ما تاثیر دارند. نباید و اصلا نمی‌شود به همه یک جواب واحد داد. از هدف و اشتیاق و استعداد زبان آموز گرفته تا قرابت زبان مادری با زبان جدید و شیوه تدریس استاد و پشتکار زبان آموز و… همه و همه بر مدت و کیفیت زبان آموزی تاثیرگذارند.

اگر کسی از شما بپرسد تلفن صحبت کردن چقدر طول میکشه؟! اولین جوابی که می دهید می‌گویید: خب بستگی داره! حرف ما هم دقیقا همین است که می‌گوییم: طول مدت یادگیری زبان عربی بستگی دارد و بعضی از این «بستگی» ها را میخواهیم در این مقاله بررسی کنیم:

عوامل موثر بر مدت زمان یادگیری زبان عربی

همانطور که گفتیم مدت زمان یادگیری زبان عربی وابسته به عواملی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

1. هدف

هدف شما از یادگیری زبان عربی چیست؟ می‌خواهید کتاب های جبران خلیل جبران، طه حسین و دیگر نویسندگان مشهور عرب را بخوانید یا اینکه دنبال تجارت هستید و می‌خواهید از بازار کشورهای عربی استفاده کنید؟ دنبال یادگیری عربی هستید تا در سفر اربعین بتوانید با زائران عرب زبان ارتباط برقرار کنید یا اینکه می‌خواهید مترجم شوید؟ دنبال کردن مطبوعات و رسانه های عربی شما را به فکر فراگیری زبان عربی انداخته است یا زدن تست‌های آزمون اشتمال یا آزمون‌های استخدامی؟

خلاصه اینکه هدف شما از یادگیری زبان عربی چیست؟ می‌خواهید در خانه عربی یاد بگیرید یا می‌خواهید در کلاس‌های مکالمه عربی شرکت کنید؟ اگر می‌خواهید کتاب‌های ادبی عربی را بخوانید و لذت ببرید، راهی طولانی در پیش دارید اما اگر فقط می‌خواهید با زائران اربعین حسینی ارتباط برقرار کنید راه‌تان کوتاه‌تر است.

پس هدف شما از یادگیری زبان عربی، بر مدت زمان یادگیری زبان عربی تاثیر بسزایی دارد. و شما در اولین قدم باید هدف خود را به صورت دقیق مشخص کنید.

2. اشتیاق و انگیزه

عامل بعدی که مکمل هدف و بلکه ملاک انتخاب هدف است، اشتیاق و انگیزه است. قبل از اینکه هدفی را انتخاب کنید باید ببینید انگیزه و اشتیاقی برای رسیدن به آن هدف دارید یا فقط چون مادربزرگ‌تان همیشه دوست داشته نوه‌اش عربی یاد بگیرد، شما اقدام به یادگیری زبان عربی کرده‌اید؟

اگر مطمئنید هدف‌تان درست است اما هنوز علاقه و اشتیاقی به آن ندارید، یک کاغذ و قلم بردارید، هدف‌تان را موشکافی کنید و تمام فواید و امتیازاتی را که رسیدن به آن هدف برای شما به ارمغان می آورد یادداشت کنید. با انجام این کار، آگاهی بیشتری نسبت به هدف صحیح خود خواهید داشت و ناخودآگاه بذر علاقه و اشتیاق در دل شما جوانه خواهد زد.

3. استعداد و پشتکار

بعد از اینکه هدف‌تان را انتخاب کردید و مشتاقانه منتظر دست‌یابی به آن بودید، نباید فراموش کنید که «هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد!» هیچ‌کس بدون استعداد و پشتکار به جایی نرسیده است و اگر هم رسیده است قدر آن را ندانسته؛ چون زحمتی برایش نکشیده است.

هم استعداد لازم است و هم پشت‌کار اما تجربه ثابت کرده که پشت‌کار اگر واقعا پشت‌کار باشد می‌تواند جای خالی استعداد را پر کند. بسیاری از دانشمندان، از لحاظ استعداد با مردم عادی فرقی نداشته‌اند اما این پشت‌کارشان بوده که آن ها را به اهداف‌شان رسانده است.

داستان زندگی «سراج‌الدین سکاکی» دانشمند بزرگ ادبیات عرب شاهدی بر این مطلب است که می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل آن را بخوانید. خلاصه اینکه به صرف رویاپردازی و انتخاب اهداف دهن‌پرکن، کسی به جایی نرسیده است. پس دومین عامل مهم در تعیین مدت زمان یادگیری زبان عربی میزان استعداد ذاتی و پشت‌کار شماست!

4. انتخاب ابزار آموزشی مناسب

حالا که مبدا و مقصد مشخص شده است، می‌رویم سراغ وسیله نقلیه!

وسایل نقلیه گوناگونی وجود دارند که می‌­توانند شما را به مقصد فراگیری زبان عربی برسانند. هر کدام از این‌ها مزایا و معایبی دارند. مثلا اتوبوس ارزان‌­تر است اما دیرتر به مقصد می­‌رسد درحالی که تاکسی­‌های اینترنتی سریع‌­تر و راحت‌­ترند اما گران‌تر هم هستند. پس باید در انتخاب ابزار آموزشی، تمام جوانب آن را سنجید و بررسی کرد. بعضی از پرکاربردترین ابزارهای آموزش زبان عربی عبارتند از:

a. فیلم

مشاهده فیلم، حس بینایی و شنوایی شما را همزمان درگیر کرده و موجب افزایش سطح تمرکز و یادگیری شما می‌­شود. علاوه بر این، دیدن فیلم  شما را با مکالمات دنیای واقعی روبرو می‌­کند. نحوه کاربرد جملات را می‌­آموزید و با فرهنگ مردم عرب زبان آشنا می­‌شوید. جذابیتی که دیدن فیلم و سریال دارد، انگیزه یادگیری شما را افزایش می­‌دهد و به این زودی‌ها خسته نمی‌­شوید. البته آموزش زبان با فیلم، نکات مخصوص به خود را دارد که می‌­توانید با مراجعه به مقاله راهنمای جامع یادگیری زبان عربی با فیلم، آن‌ها را ببینید و به کار بگیرید.

b. صوت

یادگیری زبان عربی به وسیله صوت، مهارت شنیداری شما را افزایش می­‌دهد. و در خیلی از مکان‌ها می­‌توانید با یک موبایل و یک هندزفری ساده، برنامه آموزشی خودتان را دنبال کنید. اگر دوست دارید که عربی را با لهجه عربی صحبت کنید ( و نه ایرانی!) پس حتما از صوت‌­ها و پادکست­‌های آموزش زبان عربی استفاده کنید؛ زیرا باعث شکل گرفتن لهجه عربی شما خواهند شد. برای آشنایی با صوت­‌ها و پادکست­‌های آموزش زبان عربی، مقاله یادگیری مکالمه عربی صوتی  را بخوانید.

c. کتاب

یادگیری به وسیله کتاب‌های آموزشی، جزء قدیمی­‌ترین و ساده‌­ترین راه‌های آموزش زبان به حساب می­‌آید که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. کتاب‌های آموزشی، مهارت خواندن و نوشتن را در شما تقویت کرده و ممکن است خودآموز یا نیازمند به استاد باشند. برای آشنایی با کتاب‌های آموزش زبان عربی به مقاله معرفی 5 کتاب آموزش مکالمه عربی سر بزنید.

d. نرم افزار

نرم افزارهای آموزشی به سبب جذابیتی که دارند، انگیزه یادگیری شما را افزایش می‌دهند. امروزه با گسترش تلفن‌های هوشمند، تولید نرم افزارهای آموزشی سرعت بیشتری به خود گرفته است. انتخاب نرم افزار مناسب آموزش زبان عربی در بین انبوه اپلیکیشن‌های منتشر شده، کار آسانی به نظر نمی‌­رسد. شما را در مقاله معرفی نرم‌افزار مکالمه عربی کمک کرده­‌ایم.

5. برنامه‌ریزی

بعد از انتخاب هدف و به وجود آمدن اشتیاق و پشتکار و استفاده از ابزارهای آموزشی، حالا باید برنامه‌ریزی کنید. چقدر می‌خواهید برای یادگیری زبان عربی وقت بگذارید؟ دقیقا مشخص کنید که چه ساعتی از روز و چند دقیقه را می‌خواهید به زبان عربی اختصاص دهید.

طبیعی است هر چه بیشتر وقت بگذارید سریع‌تر به هدف می‌رسید. اما نکته مهم‌تر این است که شما به برنامه‌ریزی خودتان پایبند باشید. حتی اگر روزی فقط 5 دقیقه مقید به تمرین زبان عربی باشید!

به قول پلیس راه، دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. پس ابتدا با یک برنامه‌ریزی سبک و ساده شروع کنید و وقتی موتورتان گرم شد، دنده را عوض کنید. داستان مسابقه بین خرگوش و لاکپشت را که یادتان هست؟!

نوشته های مشابه

0 0 votes
Article Rating
مشترک
Notify of
3 دیدگاه‌ها
قدیمی‌ترین
جدیدترین Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت‌ها

[…] هم‌چنین بخوانید: مدت زمان یادگیری زبان عربی […]

[…] هم‌چنین بخوانید: مدت زمان یادگیری زبان عربی […]

[…] مدت زمان یادگیری زبان عربی […]