آموزش عربی

همه چیز درباره آزمون اشتمال – آزمون بسندگی زبان عربی (تافل عربی)

شاید برای اولین بار که کلمه آزمون اشتمال را شنیدید برایتان سوال پیش آمده باشد که این کلمه از کجا آمده است؟ چه کسی یا چه موسسه‌ای برای اولین بار این کلمه را استفاده کرده است؟ اشتمال مختصر شده عبارت «الاختبار الشامل لتقویم المهارات اللغویه» است. این نام، عنوان رسمی آزمون مهارت های زبان عربی در دانشگاه تهران است. هرچند برخی مراکز دیگر نیز همین نام را برای آزمون خود انتخاب کرده‌اند.

آزمون بسندگی زبان عربی که با نام‌­های «اشتمال، شامل و الکفاءه اللغویه» در دانشگاه­‌ها و مراکز مختلف شناخته می­‌شود، آزمونی همسان با آزمون تافل زبان انگلیسی است. هدف این آزمون سنجش مهارت­‌های چهارگانه زبان عربی شرکت کنندگان است.

خبر خوب این است که چندی پیش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با جایگزینی این آزمون با آزمون تافل زبان انگلیسی برای دانشجویان برخی رشته­‌های دانشگاهی مرتبط با زبان عربی از جمله ادبیات عرب، ادبیات فارسی، علوم قرآن، فقه و حقوق و … موافقت کرد. از همین رو دانشجویان این رشته‌ها می‌­توانند با ارائه مدرک معتبر این آزمون به دانشگاه‌­های خود، مقدمه دفاع از پایان‌نامه دکتری را فراهم کنند.

گواهینامه اشتمال زبان عربی

وزارت علوم، قبول اعتبار این آزمون را به دانشگاه‌­ها واگذار کرده است. به عبارتی هر دانشگاهی می‌تواند آزمون مخصوص خود را برگزار کرده یا مدرک سایر دانشگاه‌ها را بپذیرد. در حال حاضر، دانشگاه‌های دولتی اجازه دارند مدارک این آزمون از دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، الزهرا (علیها السلام) را بپذیرند. دانشگاه آزاد آزمونی با عنوان «فراگیر زبان عربی» را در کنار آزمون ept برگزار می‌کند. هم‌چنین دانشگاه آزاد نتیجه آزمون‌های دانشگاه ادیان و مذاهب قم و جامعه المصطفی را نیز می‌پذیرد.

هم‌چنین بخوانید: دانلود 10 نمونه سوال آزمون اشتمال زبان عربی

محتوای آزمون اشتمال

اساساً آزمون‌های ارزیابی مهارت‌های زبانی دارای چهار بخش به عنوان ارزیابی چهار مهارت اصلی زبان یعنی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتاری هستند. در عین حال آزمون‌های مربوط به زبان عربی نسبت به سایر زبان‌های خارجی از پیشرفت کمتری در سطح علمی و برگزاری برخودار بوده است.

بسیاری از آزمون‌های داخلی دارای بخش شنیداری، نوشتاری و گفتاری نیستند. در این میان، اشتمال دانشگاه الزهرا (س) با توجه به همکاری مؤسسه «التنال» اردن، دارای همه بخش‌هاست و از حیث علمی از استحکام بیشتری برخودار است. دانشگاه‌های دولتی در حال افزودن این بخش‌ها به آزمون هستند. دانشگاه ادیان و مذاهب که از پر سابقه‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه برگزاری این آزمون است، از مرداد 98 بخش شنیداری را به آزمون افزوده. دانشگاه‌های آزاد و المصطفی نیز هم‌چنان به روش سنتی ارزیابی می‌کنند و آزمون‌های این دو مرکز فاقد بخش‌های فوق است.

غیر از موارد فوق، آزمون‌های اشتمال دارای بخش‌هایی برای ارزیابی موارد زیر هستند:

  • سطح اطلاعات نسبت به قواعد زبان عربی (صرف و نحو و بلاغت)
  • متون درک مطلب
  • فهم معانی واژگان، متضاد، مترادف
  • فهم اصطلاحات زبانی و ضرب المثل‌ها
  • ترجمه (عربی به فارسی)
  • تعریب (فارسی به عربی)

هم‌چنین ببینید: آزمون آزمایشی اشتمال

منابع آزمون اشتمال

باید در مقاله‌ای جداگانه به این مطلب بپردازیم. اما برای اینکه دست خالی این مقاله را ترک نکنید به طور خلاصه می‌توان گفت: این آزمون برای ارزیابی سطح عمومی زبان است و به همین علت منبع مشخصی ندارد. اما برای آمادگی در این آزمون می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

  • کتاب‌های «مبادی العربیه جلد 4، جواهر البلاغه» برای صرف و نحو و بلاغت
  • مجموعه صدی‌الحیاه برای افزایش دایره واژگانی و ترجمه و تعریب
  • گزارش‌های خبری که توسط الجزیره، العربیه و شبکه‌های معروف دیگر بخش می‌شود.

برنامه آمادگی آزمون اشتمال آموزشگاه سامی

آموزشگاه سامی به منظور آماده سازی دانشجویان گرامی آزمون آزمایشی اشتمال و کلاس‌های آمادگی اشتمال برگزار می‌کند. شما می‌توانید جهت اطلاع از کلاس‌های آمادگی آزمون اشتمال یا آزمون آزمایشی اشتمال و نحوه شرکت در این کلاس‌ها و آزمون‌‌های آمادگی آزمون اشتمال به صفحه مخصوص اشتمال آموزشگاه سامی مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آزمون می‌توانید با آموزشگاه سامی ارتباط برقرار کنید.

نوشته های مشابه

0 0 votes
Article Rating
مشترک
Notify of
11 دیدگاه‌ها
قدیمی‌ترین
جدیدترین Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت‌ها

سلام
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه ازاد هستم ایا میتونم در ازمون اشتمال شرکت کنم و مدرکش رو به جای ازمون زبان انگلیسی ارایه بدم

سلام. وقتتون بخیر.
با توجه به اطلاعاتی که ما داریم دانشگاه آزاد برای رشته فقه و حقوق آزمون اشتمال عربی رو به جای انگلیسی قبول می‌کنند. اطلاعات بیشتر رو از دانشگاه‌تون بپرسید.
موفق باشید.

بله

سلام من کاردان فوریت پزشکی هستم و فعلا سربازم ایا میتوانم آزمون اشتمال ثبت نام کنم؟

سلام. برای دریافت مشاوره درباره آزمون اشتمال با آموزشگاه تماس بگیرید

سلام..آیا فقط دانشجویان دکتری می تونن در این آزمون شرکت کنن‌؟

سلام وقتتون بخیر
بله این آزمون، آزمون زبان دانشجوی دکتراست و مدت اعتبارش هم نهایتا دو ساله!
پس اگه دانشجوی دکترا نیستید شرکت تو این آزمون کار بیهوده‌ای میشه براتون

آیا برای مقطع دکتری رشته علوم قؤان و حدیث دانشگاه تهران می‌توان مدرک آزمون اشتمال را به جای تافل ارائه کرد؟ قبول میکنن؟

سلام
بله میشه. ولی کلا آزمون زبان برای دکتری برداشته شده و تایید استاد راهنما نسبت به اینکه شما زبان بلدید کافی هست. برای جزئیات بیشتر از معاونت آموزش محل تحصیلتون بپرسید

برای رشته تاریخ اسلام چطور ؟ اشتمال کافیه ؟

از معاونت آموزش دانشگاه‌تون باید بپرسید. ولی به احتمال زیاد امکانش هست.