آموزش عربی

بهترین راه آموزش زبان عربی به کودکان | معرفی ۶ نرم افزار، انیمیشن و کتاب

آموزش زبان عربی به کودکان

کودکان تا قبل از 12 سالگی، خیلی راحت‌تر زبان جدید می‌­آموزند. و به همین دلیل بسیاری از والدین علاقه دارند کودک‌شان زبان دوم مثل انگلیسی یا عربی را بیاموزند. معمولا اولین زبان جدیدی که به پدرومادرها برای یاد دادن به کودکان دلبندشان پیشنهاد می­‌شود، زبان انگلیسی است. که با توجه به گستردگی منابع این زبان جهانی اصلا انتخاب نادرستی نیست. اما نکته‌ای که در اینجا می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که شاید آموزش زبان عربی به کودکان به مراتب انتخاب بهتری باشد.

ده‌ها دلیل می­‌توان برای این پیشنهاد برشمرد -که البته این مقاله در پی آن نیست- اما شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل آن را، تطابق بیشتر فرهنگ کشور ما با فرهنگ کشورهای عرب زبان دانست. کودکی که در یک خانواده با فرهنگ اسلامی – ایرانی متولد شده و رشد کرده است. راحت‌تر می­‌تواند با یک فرهنگ مشابه ارتباط برقرار کند تا یک فرهنگی که آشنایی و نزدیکی فرهنگی با آن ندارد!

البته باید بگوییم این حرف‌ها به هیچ عنوان به معنای بدگویی از زبان انگلیسی یا دور انداختن زبان انگلیسی نیست! حتی اگر بخواهم مقداری اغراق کنم به نظر من در دنیای امروزه کسی که مکالمه انگلیسی بلد نباشد مانند کسی است که دست راست ندارد!

همانطور که دنیای بچه‌ها با دنیای بزرگ‌ترها متفاوت است، دنیای آموزش بچه‌ها هم با دنیای آموزش بزرگ‌ترها بسیار متفاوت است و قواعد خاص خودش را دارد که باید رعایت شود تا مسیر آموزش به درستی طی شود. اگر فرزندی دارید که می­‌خواهد زبان عربی را بیاموزد، اولا تولد فرزندتان را با تاخیر چند ساله به شما تبریک می‌­گوییم 🙂 ثانیا از شما دعوت می‌­کنیم چندنکته‌ای که در ادامه خواهد آمد را مطالعه بفرمایید.

موتور محرک باشید!

آموزش مکالمه عربی به کودکان

برای آموزش زبان عربی به فرزندتان، بیشتر از اینکه تسلط شما بر زبان مهم باشد. شیوه تشویق و انرژی بخشی شما مهم است. باید به کودک‌تان نشان دهید که چقدر از عربی یاد گرفتن او خوشحالید و مشتاقید که او بیشتر و بیشتر بیاموزد و پیشرفت کند.

کودکان اهمیت یادگیری زبان عربی را نمی‌­دانند. برای همین ممکن است بعد از مدتی دلسرد شده و موتورشان خاموش شود. پس به ناچار تهیه بنزین موتور بر عهده والدین گرامی است! و گاهی واقعا لازم است که برای گرم کردن موتور دست به جیب شوید. مثلا می­‌توانید بعضی وقت‌ها قول خرید یک خوراکی خوشمزه یا یک اسباب بازی کوچک را در ازای فراگیری بعضی از کلمات و جملات به فرزندتان بدهید.

البته مواظب باشید او را شرطی بار نیاورید که برای یادگیری هر کلمه‌ای از شما هدیه و جایزه‌ای طلب کند. اینطور بخواهد پیش برود، ممکن است برای قبولی در آزمون اشتمال که بالاترین سطح زبان عربی است، سند شش دانگ یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را از شما طلب کند! خود دانید!

رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

آموزش زبان عربی به کودکان

حتما شما هم این ضرب‌المثل معروف را شنیده­‌اید که «رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود / رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود» اگر این ضرب‌المثل را شنیده‌­اید و محتوای آن مورد تایید شماست. پس همین اول کار یک برنامه‌ریزی روزانه برای آموزش زبان عربی به فرزند شیرین‌زبان‌تان طراحی کنید.

برنامه‌ریزی روزانه این نیست که روزی هشت ساعت برنامه آموزشی برای کودک 8 ساله ترتیب دهید. که فیل بالغ را هم از پا می­‌اندازد چه برسد به انسان نابالغ! بلکه هر روز در یک ساعت مشخص، چند دقیقه ای را به یادگیری زبان اختصاص دهید. مثلا قرار می­‌گذارید که هر روز بعد از تمام شدن انیمیشن سینمایی شبکه پویا، کودک‌تان ده دقیقه را به زبان‌آموزی بپردازد و اگر یادش رفت شما یادآوری کنید.

می‌­دانیم که مثل بیشتر پدر و مادرها اعتقاد دارید فرزندتان خیلی باهوش است و با همه بچه‌های دنیا فرق می‌­کند. اما باز هم توصیه می­‌کنیم که در امر آموزش صبور باشید و اجازه دهید کودک آهسته و پیوسته پیش برود. و نکته آخر اینکه به هیچ‌وجه او را از اشتباه کردن نترسانید. چرا که اشتباه بخشی از فرآیند یادگیری و موجب تکامل آن است. عجله کردن و داشتن انتظارات نابجا شما را دلسرد کرده و دلسردی شما به میوه زندگی‌تان سرایت می­‌کند.

هم‌چنین بخوانید: آموزش مجازی زبان عربی

شیرین و سرگرم کننده

مواظب باشید که آموزش زبان عربی به کودکان را به عنوان یک درس یا تکلیف در کنار دروس و تکالیف مدرسه‌ای مطرح نکنید. زیرا باعث می­‌شود که کودک به چشم یک کار اجباری به آن نگاه کند و همان حسی را داشته باشد که در کلاس ریاضی و علوم دارد. حس کار در معدن!

سعی کنید در خلال بازی و تفریح و به صورت غیرمستقیم زبان عربی را فرا بگیرد. کافی‌ست کمی از ادویه خلاقیت استفاده کنید. بازی‌های زیادی را می­‌شود طراحی کرد. بازی‌هایی متنوع که علاوه بر سرگرمی، با درگیر کردن حواس کودک، باعث سرعت بخشیدن به یادگیری او می­‌شوند.

در اینجا چند بازی و فعالیت سرگرم کننده را به عنوان جرقه ذهنی برای‌تان مطرح می­‌کنیم:

  1. بعضی از اشیاء کوچک که فرزندتان نام عربی آن‌ها را می‌­داند درون کیفی قرار دهید و از او بخواهید با چشمان بسته و لمس اشیاء نام آن ها را بگوید
  2. نوشتن نام عربی بعضی از وسایل خانه روی کاغذ و چسباندن روی آن ها
  3. نقاشی کردن حیوانات و اشیائی که به تازگی نام عربی آن ها را فراگرفته است
  4. تماشای کارتون های کوتاه به زبان عربی
  5. مسابقه برای گفتن ترجمه سریع کلماتی که معادل عربی آن ها را می­داند و بالعکس
  6. کتاب داستان های کودکانه به زبان عربی را برایش بخوانید و از او بخواهید داستان را به زبان خودش و از روی تصویر کتاب توضیح دهد و … .

در آموزش زبان عربی از فرزندتان عقب نمانید!

اگر زبان عربی آنقدر مهم است که فرزندتان را برای یادگیری­‌اش این همه تشویق می‌­کنید، پس چرا خودتان دست به کار نمی‌­شوید؟! وقتی شما هم مشغول به فراگیری زبان می‌­شوید هم می­‌توانید در امر آموزش کودک‌تان کمکش کنید. و هم او می‌­فهمد که آموزش زبان عربی، مسئله مهمی است که حتی پدر و مادرش هم به دنبال آن هستند! پس انگیزه و اشتیاقش برای ادامه مسیر بیشتر می‌­شود و اصلا شاید با شما حس رقابت پیدا کند و بخواهد خودی نشان بدهد… از بچه‌های امروزی بعید نیست!

گام اول یادگیری زبان عربی را از اینجا شروع کنید:

دوره آموزشی رایگان کپسول زبان عربی

این دوره رایگان برای شروع و برداشتن اولین گام یادگیری زبان عربی بسیار فوق‌العاده است! هم برای شما که به زبان عربی آشنایی ندارید خوب است. و هم برای کودکان‌تان که می‌خواهد یادگیری زبان عربی را آغاز کند. امتحان کردنش که ضرری ندارد! به سادگی یک اکانت کاربری در سایت بسازید و این دوره کوتاه‌مدت فوق‌العاده را ببینید.

تزریق اعتماد به نفس

آموزش عربی به کودکان

کلمات و جملات پرکاربرد را به او آموزش دهید. و از بخواهید که در مکالمات روزمره هر جا که توانست از آن‌ها استفاده کند. تا حس موفقیت و پیشرفت داشته باشد. وقتی درسی را یاد می‌­گیرد از او بخواهید که نقش معلم شما را بازی کند و برایتان آن درس را توضیح دهد. یا اینکه در جمع‌های خانوادگی از پشتکار و تلاش او در یادگیری زبان عربی تعریف و تمجید کرده و از او بخواهید یکی از درس‌هایی که آموخته است را به دیگران توضیح دهد.

این کارها علاوه بر اینکه به فهم بیشتر او و ماندگاری بیشتر درس در ذهنش منجر می­‌شود. اعتماد به نفس او را نیز افزایش داده و ترس از اشتباه کردن را از بین می‌­برد. البته ناگفته نماند تعریف و تمجید زیاد هم خیلی خوب نیست. زیرا فرزندتان تبدیل می‌­شود به «بچه مردم». همان بچه‌ای که جامع تمام خوبی‌ها و کمالات است و در همه خانه‌های ایرانی از او صحبت می‌­شود!

نکات فوق، نگاهی گذرا به ویژگی‌های مورد نیاز برای آموزش زبان عربی به کودکان هستند که با به کار بستن آن‌ها می‌­توان انتظار داشت یک فرد به افراد مسلط به زبان عربی در کره زمین اضافه شود. به امید روزی که همه کودکان شیرینی زبان عربی را بچشند.

معرفی بهترین منابع آموزش زبان عربی به کودکان

خب! حالا که فهمیدیم چگونه به کودکان خود عربی بیاموزیم، قطعا نیازمند منابع مناسب آموزش زبان عربی به کودکان خواهیم بود. پس در اینجا می‌خواهیم چند منبع آموزشی و کمک آموزشی با کیفیت و جذاب که برای آموزش عربی به کودکان منتشر شده است را به شما معرفی کنیم.

در مقاله معرفی 6 نرم افزار مکالمه عربی، 6 نرم افزار آموزشی مناسب برای یادگیری مکالمه عربی معرفی کرده و نکات مهمی در مورد یادگیری با اپلیکیشن‌ها نوشته‌ایم. قبل از اینکه ادامه این مقاله را بخوانید. همین الآن روی عنوان مقاله کلیک کنید. نیم نگاهی به آن بیندازید و برگردید. منتظریم!

نرم افزارهایی که در آن مقاله نام برده ایم، نرم افزارهایی هستند که مخاطب آن کودکان نیستند. (هرچند ممکن است کودکان نیز بتوانند از این مقاله استفاده کنند.) اما در اینجا قصد داریم چند منبع آموزشی باکیفیت اعم از انیمیشن و نرم افزار و کتاب که مناسب یادگیری کودکان هستند، معرفی کنیم.

همین اول کار هم اشاره کنیم که برای دانلود منابع زیر بر روی عنوان کلیک کرده و وارد صفحه مخصوص دانلود آن بشوید.

نرم افزار مکالمه عربی Rosetta stone

نرم افزار آموزش مکالمه عربی رزتا استون، یک نرم افزار جامع برای آموزش بیش از 19 زبان زنده دنیاست که زبان عربی را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد. روند آموزش زبان این برنامه به همان شیوه‌ای‌ست که کودک شروع به یادگیری زبان مادری­ می‌کند. البته سوء تفاهم نشود. منظورم این است که رزتا استون با استفاده از صوت و تصویر آموزش می‌­دهد و لازم نیست هیچ زبان دیگری بلد باشید! حتی فارسی. و دقیقا به همین خاطر است که این نرم افزار مناسب آموزش زبان عربی به کودکان شماست.

این نرم افزار یادگیری زبان عربی که علاوه بر نسخه اندروید و iOS، نسخه ویندوز هم دارد. هیچ عجله‌ای در آموزش ندارد و به آرامی می‌خواهد قدم به قدم با او پیش بروید. تصاویر را خوب ببینید، صداها را خوب بشنوید. و هم‌چنین تمرین‌ها را به دقت حل کنید تا مطمئن شود که وظیفه اش را به خوبی انجام داده است! (این نکته را از ما نشنیده بگیرید اما شاید بتوان گفت بهترین اپلیکیشن آموزش زبان عربی، همین نرم افزار است.)

نرم افزار Fun easy learn

معمولا یادگیری قواعد و ساختارهای زبانی برای بزرگ‌سالان هم کاری نسبتا سخت و کسل کننده است. چه برسد به کودکان! در عوض یادگیری تک کلمه‌ها و بکارگیری آن‌ها در زندگی روزمره هم اعتماد به نفس زبان‌آموز را افزایش می­‌دهد. و هم اینکه او را برای ادامه یادگیری مشتاق‌­تر می‌­کند. اگر می­‌خواهید اعتماد به نفس و انگیزه کودک‌تان بیشتر شود. نرم افزار آموزش مکالمه عربی فان ایزی لرن برای شماست.

واژگان این برنامه در 15 گروه اصلی (مانند مردم، کار، خرید، حمل‌ونقل و… ) و تعداد زیادی زیرگروه دسته‌بندی شده‌اند که در مجموع 6000 کلمه را شامل می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این نرم‌افزار خوش‌گرافیک این است که تمام کلمات را با صوت و تصویر آموزش می‌دهد. و خوراک سرگرمی بچه هاست! البته از کودک‌تان هم توقع دارد که کلمات را برایش بنویسد و تلفظ کند که در اینجا نقش تقلب رساندن مادرانه نمایان می­‌شود!

سریال کارتونی سراج

کارتون عربی سراج

کارتون عربی سراج یک انیمیشن سریالی است که توسط بنیاد قطر ساخته شده است. هدف اصلی از ساخت این انیمیشن آموزش حروف زبان عربی به کودکان عرب‌زبان است. شخصیت‌های اصلی این انیمیشن یک خواهر و برادر به نام‌های راشد و نوره هستند. که در هر قسمت با کمک حیوانات، و با کمک سرود و شعرهای زیبا با یکی از حروف عربی آشنا می‌شوند. سی قسمت اول این انیمیشن (15 قسمت فصل اول و 15 قسمت فصل دوم) به آموزش حروف عربی اختصاص دارد.

اما فصل سوم و فصل جدید این انیمیشن که به تازگی منتشر شده است. درباره ماجراجویی‌های راشد و نوره است که در هر قسمت می‌خواهند با مطلب جدیدی در زندگی‌شان آشنا شوند. مانند رنگ‌ها، شب و روز، غذای سالم و… . که جنبه آموزشی این مطلب برای ما غیر عرب‌زبان‌ها خیلی بیشتر خواهد بود! چرا که با تماشای هر قسمت با بخش جدیدی از زبان و فرهنگ عربی آشنا خواهیم شد.

از آنجایی که هدف از ساخت این انیمیشن از ابتدا، آموزش حروف و زبان و فرهنگ عربی به کودکان عرب‌زبان بوده، این انیمیشن نه تنها برای آموزش زبان عربی به کودکان بلکه برای آموزش زبان عربی به بزرگسالان غیر عرب‌زبان نیز بسیار مناسب است! شما می­توانید این کارتون را در کانال آپارات آموزشگاه سامی مشاهده کنید. از طریق لینک‌های زیر برای وارد شدن به کانال آپارات آموزشگاه سامی اقدام کنید.

مشاهده و دانلود کارتون عربی سراج / مشاهده و دانلود فصل جدید انیمیشن سراج

قاموس المفردات العربیّه المصوَّر

نرم افزار آموزش عربی به کودکان - قاموس المفردات العربیه المصور

اپلیکیشن قاموس المفردات العربیَّه المصوَّره، یک منبع آموزش واژگان عربی است. که بیش از 700 کلمه در 50 موضوع مختلف را به کودک شما آموزش می‌­دهد. موضوعاتی همچون آشپزخانه، حیوانات، اعداد، ایام هفته، رنگ‌ها، ماه‌ها، گل‌ها و کلی موضوعات جذاب دیگر.

البته این نرم افزار اختصاص به کودکان ندارد. چرا که شعار سازندگان این برنامه، از 7 تا 77 ساله است و باید بگوییم که این شعار به واقعیت پیوسته است. طراحی تصویر برای هر واژه، بارگذاری تلفظ صحیح هر کلمه، رابط کاربری آسان و رایگان بودن نرم افزار، هم کودک شما را به این اپلیکیشن جذب می‌­کند و هم پدربزرگ شما را!

القاموس المصوَّر للطِّفل العربیّ

کتاب القاموس المصوَّر للطِّفل العربیّ نوشته محمود أمین القوصی، همانطور که از نامش پیداست. یک فرهنگ مصور برای آموزش واژگان عربی به کودکان است. این کتاب شامل 9 فصل در موضوعات مختلفی همچون خانه و خانواده، بازار، مدرسه، ورزش و مهارت، طبیعت، سیر و سفر و … است. هر فصل از چندین درس تشکیل شده است. هر کدام از دروس، دارای یک تصویر تمام صفحه هستند که نام عربی هر یک از اجزاء تصویر، روی آن نوشته شده است. می‌­توانید از شیوه این کتاب برای آموزش واژگان عربی به کودک خود استفاده کنید و نام عربی اشیائی که آموخته است را روی کاغذ کوچکی نوشته و روی آن وسیله بزنید.

لینک دانلود

مجموعه کارتونی تعلم مع زکریا

اگر به دنبال گسترش دایره واژگان عربی کودک خود هستید اما نمی‌­دانید از چه راهی او را به این کار علاقه­‌مند کنید. می‌­توانید پیشنهاد رفاقت با زکریا را به او بدهید! زکریا کیست؟! مجموعه کارتونی تعلم مع زکریا، یک مجموعه جامع آموزشی است که حول محور پسربچه‌ای به نام زکریا جریان دارد. و دارای موضوعات مختلفی مانند آموزش واژگان عربی، آموزش اعداد و جدول ضرب، آموزش خواندن سوره های کوچک قرآن کریم، آموزش نماز و … است. زکریا به این موضوعات قانع نیست و حتی سراغ آموزش واژگان زبان انگلیسی و فرانسوی هم رفته است. پس بجنبید که کودک شما چیزی از زکریا کم ندارد!

زکریا تاکنون بیش از 500 قسمت محتوای آموزشی ویدیویی در حساب اصلی یوتیوب خود منتشر کرده است. که صفحه آپارات سامی، به تدریج این ویدیوها را بازنشر خواهد کرد تا دسترسی آسان تری برای زبان آموزان فراهم شود.

اگر زکریا آنقدر شما را به وجد آورده که نمی‌­توانید منتظر صفحه ما در آپارات بمانید. و همچنین ابزار دور زدن فیلترها و تحریم‌ها را نیز در اختیار دارید (!) روی لینک زیر کلیک کنید تا شما نیز به بیش از دو میلیون دنبال کننده صفحه اصلی مجموعه آموزشی تعلم مع زکریا بپیوندید. «کانال یوتیوب تعلم مع زکریا»

ویدیوها را به کمک سایت‌های دانلود از یوتیوب، دانلود کنید. و طی یک برنامه زمانی مناسب در اختیار کودکتان قرار دهید. البته خودتان هم می­‌توانید با زکریا رفیق شوید و از آموزش‌هایش استفاده کنید. خجالت نکشید!

دیکشنری تصویری عربی – انگلیسی

موسسه انتشاراتی دورلینگ کیندرزلی ( به انگلیسی: Dorling Kindersley  که به صورت مخفف DK نوشته می­‌شود) مسئول طراحی و انتشار کتب مرجع برای کودکان و بزرگسالان در 51 زبان گوناگون است که در سال 2009 یک فرهنگ تصویری دوزبانه عربی – انگلیسی با بیش از 6000 کلمه منتشر کرده است. که بی‌نهایت کاربردی است!

مردم، ظواهر، خدمات، مسکن، بازار، خوردنی ها، ورزش، راه ها، کار، تحصیل، تفریح و محیط زیست، عنوان های کلی فهرست این دیکشنری کاربردی هستند. که هر کدام به ریزموضوعات زیادی تقسیم می­‌شوند. مثلا ذیل عنوان مردم، اعضای بدن، صورت، خانواده، عواطف و علاقه ها قرار دارند. و واژگان مرتبط با این موضوعات به صورت تصویری آموزش داده می­‌شوند.

وجود تصاویر مناسب برای اکثر کلمات باعث شده تا علاوه بر بزرگ‌سالان امکان استفاده کودکان را نیز فراهم می­‌کند. ویژگی دیگر این دیکشنری آن است که تلفظ کلمات عربی را به صورت انگلیسی نیز نوشته است. از آنجایی که این دیکشنری تقریبا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در برمی‌­گیرد. شما را از هر فرهنگ و معجم دیگری بی نیاز و خیالتان را راحت می­‌کند. می‌­توانید بعضی از صفحات آن را کپی کنید. و در یک مکان پررفت و آمد در خانه بچسبانید تا کلمات در ذهن شما و کودک‌تان ماندگار شوند. سپس بعد از چند روز به سراغ صفحات و موضوعات دیگر بروید. هدف موسسه سامی از معرفی این دیکشنری، صرفا ناظر به جنبه علمی آن است و بدیهی است که محتوای فرهنگی این اثر تایید نمی‌­شود.

 

خب این بود راهنمای جامع آموزش زبان عربی به کودکان! شما چه منابع دیگری برای آموزش مکالمه عربی به کودکان می‌شناسید؟ به ما معرفی کنید!

نوشته های مشابه

0 0 votes
Article Rating
مشترک
Notify of
3 دیدگاه‌ها
قدیمی‌ترین
جدیدترین Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت‌ها

[…] آموزش زبان عربی به کودکان […]

[…] هم‌چنین بخوانید: آموزش مکالمه عربی به کودکان […]

[…] به دنبال محتوای مناسب برای آموزش زبان عربی به کودکان هستید، این کلیپ را برای شما ساخته‌اند! زیرا این آموزش، […]