آموزش عربی

چرا آموزش مجازی زبان عربی؟ | معرفی ۳ آموزشگاه مجازی زبان عربی

آموزش مجازی زبان عربی - چارچوب‌های آموزش مجازی زبان عربی و معرفی دوره‌های آموزش مجازی

چرا آموزش مجازی زبان عربی؟ کسب دانش و مهارت از راه دور از مهم‌ترین دغدغه‌های ما مردمان امروز است. علاقه به صرفه جویی در وقت و کاهش هزینه‌های جابجایی از مهم‌ترین انگیزه‌های آموزش مجازی است. زبان عربی نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاقه روز افزون به آشنایی با زبان و فرهنگ کشورهای عربی سبب شده است فعالان در این حوزه تلاش کنند این نیاز را تأمین کنند.

در این مقاله با چارچوب‌های آموزش مجازی زبان به طور کلی و آموزش مجازی زبان عربی به طور خاص و معرفی دوره‌های آموزش مجازی این زبان آشنا می‌شویم.

روش‌های آموزش مجازی زبان

آموزش مجازی زبان عربی یا به طور کلی آموزش مجازی زبان روش‌های مختلفی دارد که متأسفانه امروزه اصطلاحات آن به درستی به کار برده نمی‌شود و همین مسأله بسیاری از استفاده کنندگان از محصولات آموزشی مجازی را سردرگم کرده است. ضمن اینکه عدم اطلاع از ماهیت این روش ها و عدم آگاهی از نقاط مثبت و منفی هر کدام از آن ها سبب می‌شود، علاقه‌مندان انتخاب صحیحی نداشته باشند و به نتیجه مطلوبی نرسند.

آموزش مجازی زبان می‌تواند آفلاین، آنلاین و یا ترکیبی از هر دو باشد. آموزش‌های آفلاین به آموزش‌های از پیش ضبط شده (به صورت صوتی یا تصویری) اطلاق می‌شود. این آموزش‌ها می‌توانند در قالب کلیپ‌های صوتی و تصویری ارائه شوند که در ادامه به صورت مفصل‌تر هر کدام را توضیح می‌دهیم.

آموزش مجازی زبان آفلاین

آموزش­‌های آفلاین دوره­‌هایی هستند که در آن دروس به صورت صوتی یا تصویری ضبط شده و در اختیار مخاطب قرار می‌­گیرد. این دوره‌­ها در فضاهای مختلف و با کیفیت‌­های متفاوت ضبط و تولید می‌­شود. بالاترین کیفیت آموزش آفلاین متعلق به دوره‌­ای است که مدرس در استودیو به توضیح درس می‌­پردازد و قسمت­هایی از درس نیز به وسیله نمایشگر در کنار استاد در اختیار بیننده قرار بگیرد یا پس از ضبط به وسیله تدوین به فیلم اضافه شود.

در مقابل بسیاری از مدرسین و پلتفرم­‌ها برای کاهش هزینه­‌های ضبط و تدوین، از روش ضبط نمایشگر استفاده می­‌کنند. البته مهم­‌ترین دغدغه شما به عنوان مدرس یا زبان آموز در اینگونه دوره‌­ها باید بالا بودن کیفیت صدا باشد.

با توجه به مدل­های مختلف ضبط، پیش از خریداری و شرکت در دوره­‌های آفلاین، حتماً درخواست کنید نمونه واقعی دوره­ برای شما به نمایش گذاشته شود.

آموزش مجازی زبان آنلاین

دوره‌­های آنلاین دوره‌­هایی هستند که در آن‌­ها استاد و زبان آموزان به صورت زنده (live) با یکدیگر ارتباط دارند. بسترهای مختلفی برای ارتباط آنلاین اساتید و شاگردان در دنیا وجود دارد. از بهترین نمونه‌های خارجی، پلتفرم­‌های zoom، google classroom و big blue bottom هستند. در ایران موفق‌­ترین بستر کلاس­‌های آنلاین پلتفرم sky room است.

زمانی که قصد دارید در یک دوره آنلاین ثبت نام کنید، به سرعت و کیفیت اینترنت خود توجه داشته باشید. برای استفاده بی دردسر از این مدل کلاس‌­ها استاد و مدرس باید به شبکه اینترنت با کیفیت دسترسی داشته باشند. برای مثال برای ارتباط صوتی بدون تصویر در یک کلاس، کیفیت H+ اینترنت همراه کافی است. از طرفی مدرّس یا مرکز آموزشی نیز باید متعهد به تهیه اینترنت مناسب و صدای با کیفیت حین کلاس باشند.

مزیت­‌های کلاس آفلاین و آنلاین چیست؟

بسیاری از مردم در دنیا ترجیح می­‌دهند از آموزش­ مجازی زبان آفلاین استفاده کنند. چرا که دسترسی به فایل­‌های ضبط شده همواره میسر است. حتی در بسیاری از اوقات نیاز به اتصال اینترنتی ندارد. به همین علت بازار تولید و فروش دوره‌­های آفلاین در علوم و مهارت­‌های مختلف در حال رشد است. به ویژه در دوران اپیدمی کرونا آموزش‌­های آفلاین و بازار تجاری پر سود آن جهش قابل ملاحظه‌­ای را تجربه کرد.

در کلاس­‌های آنلاین – بر خلاف کلاس­‌های آفلاین – امکان تعامل با استاد و سایر شاگردان به صورت صوتی، تصویری یا مکتوب وجود دارد. ممکن است این قابلیت برای آموزش دروسی مثل ریاضی و ادبیات و… مزیت قابل ملاحظه­‌ای نباشد.

اما زمانی که از آموزش مکالمه زبان صحبت می­‌کنیم، باید پذیرفت این مهارت جز در سایه تعامل زبان آموزان و مدرسین حاصل نمی‌شود. در حقیقت کلاس زبان موفق مدل شبیه‌سازی شده از فضای واقعی زبان است. مدرس باید صدای زبان آموز را بشنود، اشتباهات او در تلفظ را تصحیح کند و با هم‌­سخن شدن با او سعی کند زبان آموز را وادار به تکلم سریع­‌تر و صحیح‌­تر کند.

در بعد اقتصادی، به طور معمول هزینه­ شرکت در دوره‌­های آنلاین بیش از دوره­ آفلاین است. چرا که با وجود هزینه تولید دوره­‌های آفلاین – به ویژه زمانی که در استودیو ضبط می‌شود – از آنجایی که می­‌توان دوره آفلاین را بارها و بارها فروخت، برای تولید کننده امکان کاهش هزینه فروش فراهم است. اما کلاس آنلاین فقط یک مرتبه تشکیل می‌­شود و امکان استفاده دوباره از آن ممکن نیست.

هم‌چنین بخوانید: مدت زمان یادگیری زبان عربی

آموزش مجازی زبان: آفلاین یا آنلاین؟

در زمینه آموزش زبان، آموزش آفلاین محیط خوبی برای انتقال «دانش‌های زبانی» است. به عنوان مثال کلاس آفلاین برای دوره­‌ای که مربوط به افزایش مهارت متن خوانی یا گسترش دایره واژگانی است، کاملاً مناسب است. همچنین دوره­‌های آفلاینی که برای آموزش ترجمه متون برگزار می‌شوند، کاملاً قابل استفاده‌­اند و می­‌توانید با خیال راحت در این دوره‌­ها شرکت کنید.

اما اگر قصد دارید از آموزش‌­های زبان در جهت یادگیری یا افزایش مهارت­‌های مکالمه خود – که معمولاً مرکز توجه زبان آموزان است – استفاده کنید و به هر دلیل شرایط شرکت در کلاس‌­های حضوری را ندارید، کلاس­ آنلاین بهترین جایگزین است. قبول کنید یا نه، مجبورید با کسی صحبت کنید تا از خلال این گفتگو اشتباه‌تان تصحیح شود، سرعت سخن گفتن‌تان در این زمینه افزایش پیدا کند، کلمات بهتری در موقعیت انتخاب کنید و در یک کلمه «مکالمه» یاد بگیرید.

پیشنهاد سامی

اگر دسترسی مناسبی به اینترنت دارید و می­‌توانید وقت خود را برنامه‌­ریزی کنید، آموزش مجازی زبان به صورت زنده را از دست ندهید! این نوع آموزش -همانطور که اشاره شد- نزدیک­‌ترین نوع به آموزش حضوری است.

اما اگر از این امکان برخودار نیستید و می­‌خواهید در دوره‌های آموزش مجازی زبان آفلاین شرکت کنید، این موارد را حتما در نظر بگیرید:

  1. مطمئن شوید این دوره دارای پشتیبانی مناسبی در پیام‌­رسان‌­هاست: پشتیبانی به این معناست که یک استاد (در حد متوسط ترم‌­های اول) مبتنی بر موضوعاتی که در جلسات آفلاین می­‌آموزید، زیر نظر کادر علمی دوره ارسال کنند. هم‌چنین پس از انجام تمارین توسط شما، این تمارین مورد تصحیح و توضیح قرار بگیرد.
  2. تمارین شما باید ترکیبی از تمارین صوتی و نوشتاری باشد: تمرین نوشتاری به تنهایی کافی نیست. اگر می­خواهید مکالمه بیاموزید، استاد پشتیبان باید صحت حرف زدن شما را نیز بسنجد.
  3. دوره شما حتما باید دارای جلسات آنلاین (لایو) باشد: بعضی از تمارین زبان، دارای بخش‌­هایی برای مکالمه هستند. این قسمت­‌ها با عنوان speaking در کتاب­‌ها مشخص شده‌­اند. این تمارین باید انجام شود و توسط استاد تصحیح گردد. در غیر این صورت شما یک دوره ناقص زبانی را پشت سر خواهید گذاشت.
  4. آموزشگاه باید به شما زبان آموزی یاد بدهد. زبان یک مهارت است و یادگیری آن با یادگیری یک درس عادی تفاوت دارد. نکات قابل ملاحظه در مورد «روش زبان آموزی» وجود دارد که باید یاد بگیرید. از آموزشگاه بخواهید نقش شما در فراگیری این مهارت را به شما به طور روشن نشان دهد.
  5. هزینه کم آفلاین فریب‌تان ندهد! هزینه کم در آموزش آفلاین می­تواند ناشی از سه عامل مهم باشد:
  • کیفیت پایین ضبط و تولید: همانطور که گفتیم، شیوه­‌های متفاوتی از ضبط وجود دارد. طبیعتاً هر چه کیفیت ضبط پایین­‌تر باشد قیمت هم پایین‌­تر است. پس اگر کیفیت فنی برایتان مهم است، به این نکته دقت کنید.
  • عدم پشتیبانی مناسب: بعضی مراکز برای هر 100 نفر 1 پشتیبان می­گذارند! تصور کنید یک نفر از این تعداد بخواهد تمرین بگیرد و آن­‌ها را به طور مداوم بررسی کند!
  • به روز نبودن محتوا: گاهی با محتواهایی روبرو می‌­شوید که سال­‌ها قبل ضبط شده. خصوصاً در سیستم­‌های زبان انگلیسی که هر 2-3 سال ویرایش­‌های جدیدی از آن وارد بازار می‌­شود، باید حواس‌تان به این نکته باشد.
  1. 80 درصد از بار آموزش به دوش شماست: اینکه سهم اصلی آموزش بر دوش زبان آموز است، یک واقعیت است. هیچ استادی آمپول زبان ندارد. پس شما باید هر روز حداقل 2-3 ساعت وقت بگذارید؛ به خصوص که در دوره مجازی ارتباط مستمر و محسوس با استاد و سایر زبان آموزان در کلاس وجود ندارد.
  2. حتماً با یک نفر از زبان آموزان مرتبط شوید و تمرین کنید. انتخاب یک همکلاسی برای گفتگو و حل تمرین­‌ها – به خصوص تمرینات گفت‌وگو – بسیار مهم است. این نکته را حتماٌ جدی بگیرید.

اکنون مهم‌ترین مراکز آموزش مجازی زبان عربی را به شما معرفی می‌کنیم:

هم‌چنین بخوانید: مراکز آموزش مکالمه عربی در قم

مراکز آموزش مجازی زبان عربی

آموزشگاه مجازی زبان و فرهنگ سامی

این آموزشگاه از معدود مراکزی است که از ابتدا (تابستان 98) و به صورت تخصصی به آموزش مجازی زبان عربی پرداخت. این در حالی است که سایر مراکز، غالباً پس از شیوع کرونا و به علت تعطیل شدن کلاس‌های حضوری به سوی جایگزینی آن‌ها با دوره‌های مجازی رفتند و اکنون نیز بهترین گزینه را آموزش حضوری می‌دانند.

آموزش مجازی زبان عربی آموزشگاه سامی، در ابتدا تنها به صورت آنلاین برگزار می‌شد. زیرا اساتید و مؤسسان آموزشگاه به این نکته واقف بودند که «تعامل زبانی» جزء جدانشدنی از آموزش مکالمه زبان است. و آموزش آنلاین (زنده) تنها بستر مناسب برای ایجاد این عنصر بسیار مهم است.

به تدریج و با تقویت کلاس های آنلاین و برای تسهیل در استفاده زبان آموزانی که به هر دلیل تمایلی به شرکت در دوره‌های آنلاین ندارند، بخشی از آموزش‌ها بنا بر نیاز مخاطبان به صورت آفلاین نیز ارائه می‌شود. البته با این تفاوت که آموزشگاه سامی از ابتدای ورود به عرصه تولید محتوای آفلاین، به دنبال ارائه بهترین نوع آن -یعنی آموزش‌های تصویری- بود.

انواع دوره‌های زبان عربی آموزشگاه سامی

1. آموزش مجازی زبان عربی به صورت آنلاین

آموزش‌های مکالمه عمومی زبان عربی بر اساس متد کتاب های «العربیه بین یدیک» برگزار می‌شوند. این کلاس‌ها در بستر گوگل‌میت برگزار می‌شود. هم‌چنین این دوره‌ها دارای پشتیبانی استاد همراه در یکی از پیام رسان‌ها است که خارج از کلاس نیز، با زبان آموز در ارتباط هستند. این دوره‌ها به صورت عمومی (حداکثر 15 نفر در هر کلاس) و خصوصی (1-5 نفر در هر کلاس) برگزار می‌شوند.

برای اطلاع از زمان برگزاری دوره‌های آموزشگاه سامی با ما تماس بگیرید: 02128423084

2. آموزش مجازی زبان عربی به صورت آفلاین – آنلاین

در حال حاضر دوره‌های ترکیبی آفلاین-آنلاین پر رونق‌ترین دوره‌های سامی هستند. در این دوره‌ها، مطالبی که قابلیت ضبط داشته، به صورت تصویری تولید شده‌اند. برای مثال آموزش معنای یه گفتگو یا توضیح یک متن آموزشی یا قواعد زبان عربی، نیاز به تعامل ندارد. و می‌تواند به صورت آفلاین تهیه شود.

در کنار این آموزش‌ها، زبان آموز باید در کلاس‌های آنلاین شرکت کند. تا بتواند تمرینات تعاملی را با استاد و سایر زبان آموزان انجام دهد. هم‌چنین در خلال پرسش و پاسخ، استاد می‌تواند اشکالات زبان‌آموز را بیاید و او را برای رفع این اشکالات راهنمایی کند. در کنار این دو آیتم، اساتید پشتیبان در گروه‌های کوچک 15 نفره در یکی از پیام‌رسان‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.

برای اطلاع از زمان برگزاری دوره‌های آموزشگاه سامی با ما تماس بگیرید: 02128423084

3. آموزش مجازی زبان عربی به صورت آفلاین

گروهی از زبان‌آموزان که به هیچ عنوان نمی‌توانند با زمان کلاس‌های آنلاین برنامه خود را تنظیم کنند. یا درصدد آموزش مهارت صحبت کردن (المحادثه) نیستند، از محتوای آفلاین استفاده می‌کنند. البته سامی هیچ‌گاه به بنگاه فایل فروشی تبدیل نشده و زبان آموزان را ملزم به حل تمرینات و ارتباط با پشتیبان‌ها می‌کند.

در کنار انواع این آموزش‌ها، آموزشگاه سامی در تلاش است تا محتواهای سرگرم کننده و در عین حال آموزشی در اختیار مخاطبان قرار دهد. که با همین هدف پیج اینستاگرام سامی و صفحات آموزشگاه در پیام‌رسان‌های ایتا و تلگرام به فعالیت می‌پردازند.

هم‌چنین ببینید: دوره رایگان کپسول مکالمه عربی

آموزش‌های مجازی استاد محمدباقر اسدی

استاد محمدباقر اسدی از اساتید نام آشنای مکالمه زبان عربی در فضاهای حوزوی و دانشگاهی است. او مدیر سایت عربی برای همه (arabiforall) از مهمترین منابع مجازی دسترسی به محتواهای زبان عربی است.

این استاد از اواسط سال 99 آموزش‌های مجازی خود را به صورت آنلاین آغاز کرد. و اکنون در ترم‌های متوسط و عالی زبان آموز دارد. همچنین کلاس‌های آشنایی با اصطلاحات اخبار عربی نیز از دوره‌های فعال ایشان است.

طبیعی است این برنامه قادر به پذیرش تعداد محدودی از زبان آموزان است و قابلیت رشد یک آموزشگاه را ندارد. اما نوع برنامه و ارتباط مستقیم با این استاد نام آشنا می‌تواند برای شرکت‌کنندگان بسیار مفید باشد.

آموزشگاه زبان آفلاین

آموزشگاه مجازی زبان آفلاین از ابتدای سال 99 و با جدی شدن خطر کرونا آغاز به کار کرد. مخاطبان اصلی این آموزشگاه اقشار مذهبی هستند و بنابراین زبان آفلاین را می‌توانید در پیام‌رسان ایتا پیدا کنید. آموزش‌های عربی زبان آفلاین به تازگی آغاز شده است. و همانطور که از نام آن پیداست برنامه‌ای مبتنی بر آموزش آفلاین زبان است.

به این معنا که فایل‌های صوتی دروس را در اختیار زبان آموزان قرار می‌دهد. و فرایند آموزش به صورت پشتیبانی در گروه های پیام رسان ایتا دنبال می شود. پشتیبانی‌های ارائه شده توسط این گروه شامل حل تمرینات و چت آنلاین استاد و زبان آموزان با یکدیگر است.

برای دریافت مشاوره رایگان در مورد آموزش مجازی زبان از آموزشگاه زبان و فرهنگ سامی می‌توانید از این طریق اقدام کنید.

نوشته های مشابه

0 0 votes
Article Rating
مشترک
Notify of
5 دیدگاه‌ها
قدیمی‌ترین
جدیدترین Most Voted
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت‌ها

[…] هم‌چنین بخوانید: آموزش مجازی زبان عربی […]

[…] آموزش مجازی زبان عربی […]

[…] هم‌چنین بخوانید: آموزش مجازی زبان عربی […]

سلام علیکم
اگه یه بسته جامع خاص ایام اربعین در کنار این آموزشها باشه خیلی آموزش لهجه عراقی را آسانتر می‌کنه سپاسگذارم

سلام
وقتتون بخیر
دوره آموزش لهجه عراقی مخصوص اربعین در حال طراحی است.
در شبکه‌های اجتماعی سامی منتظر اخبار این دوره باشید